Какво е биокозметика и как да я разпознаваме

Какво е биокозметика и как да я разпознаваме

17 ноември 2019
  • Сподели:

 „Натурално“, но не съвсем
Помислете само колко различни продукти на ден използвате за личната си грижа и хигиена – от пасти за зъби, през шампоани и сапуни, до кремове, гелове и грим. Повече от 70% от всички продукти за лична грижа могат да съдържат фталати, които са свързани с дефекти при раждането и безплодието. Вредните химикали в шампоани, дезодоранти, лосиони и всички други козметични средства, използвани ежедневно, се натрупват и водят до сериозни поражения в нашия организъм. Днешният потребител търси все повече здраве за себе си и за природата. Производители, които доскоро залагаха само на конвенционална козметика, сега се преориентираха. Така проверяват, доколко greenwashing-а в рекламата и позиционирането е ефективен. Етикетите с надпис „натурално” заблестяват междувременно върху много кремове, декорирани със снимки на свежи плодове, билки и ярки цветове. Но често това не се дължи на фактическия състав, както е при истинската биокозметика. При нея важен ориентир за потребителя е знакът за контрол за биокозметика, а не пъстрата опаковка.

Козметика със „зелени“ послания
Все повече жени споделят, че са объркани от многобройните послания и определения в козметичните продукти: „естествени съставки“, „100% натурална“, „био“, „еко“, „органик“. И наистина като погледне човек в магазините и аптеките много бързо се появиха „зелени“ марки козметика! На доста опаковки  може да се прочете “без парабени, фталати и phenoxyethanol“ или пък „без оцветители, консерванти и минерални масла“. Парабените са изключени в 6 от общо 11 изследвани бебешки продукта на българския пазар. Интересно е обаче, че някои марки рекламират отстъствието на едни химически съставки, а други марки – върху други синтетични съставки. Фактът, че в един продукт не се съдържат дадени химически съединения не означава, че останалите, които са включени в състава му, са изцяло безопасни. Други фирми производители акцентират върху качества като „хипоалергичност“, „некомедогенност“ (не предизвикващи акне), „за чувствителна кожа“ и т.н. Друг вид подвеждане е голям надпис „с алое“, „със смрадлика“ и други. А често тези екстракти, сок или натурални масла са на последно място в списъка със съставките. Според номенклатурата „INCI“ съставките се описват в низходящ ред (започва се от това, чието съдържание е най-много), което означава, че нерядко алоето (или смрадликата) е в много малко количество. В някои козметични продукти едно растение „плува“ в море от петролни съединения.
Крем без парабени, но с ужасяващ коктейл от вредни и опасни вещества! Каква е ползата? Или по-точно за кого?
Съществуват и други начини, с които могат да бъдат заблудени потребителите? Ето няколко от тях:
- Продукти, на които пише „с биобадем”, но останалите съставки съдържат опасни синтетични съединения.
- Фирми, на които само малка част от продуктите са сертифицирани като био, а по-голямата част – не са. Хората е добре да се доверяват повече на марки, които работят изцяло в принципите и философията на загриженост за здравето и природата. Другото не е етично. В едната ръка  - без химикали, в другата – пълна шепа петролни съединения.
- Европейският знак „Еcolabel“ (с цветето), който има много ниски критерии и всяка конвенционална марка може да си го позволи. Стандартите на този знак не изискват въобще включването на съставки от биологично земеделие, като същевременно е възможно включването на такива вредни вещества като полиетиленгликол, натриев лаурет и ларил сулфат, амини и други. Заблудата е в наименованието на знака и в облика му, които могат да объркат потребителите.

Какво e био/органик/натурална козметика
Какво ни дава гаранция, че купуваме истинска био и натурална козметика, ако не познаваме всичките сложни за прочитане и произнасяне имена на химически съединения? Това е единствено знакът на контролния орган, който проверява от начало до край – от растението в полето до крайната опаковка на един козметичен продукт. В зараждащия се биопазар в България, най-вероятно процентът на хората, търсещи знаците за биоконтрол е все още нисък. Дали се отнася за кремове за лице, шампоани, бои или пасти за зъби, всеки може да намери истински биопродукти, ако търси знаците, зад които стоят строги критерии. Принципите и философията на био и натуралната козметика се изградени върху разнообразието от съществуващите в природата растения и натурални продукти, които подпомагат метаболизма, регенерирането на клетките, капилярната циркулация. Природата има всички съставки, които са необходими за хидратиране, почистване, детоксикация и подмладяване на нашата кожа. Това е богатството на природата за Вашата красота! В света съществуват три общоприети термина за означаване на сертифицирана козметика, която се контролира от независим орган. На немски е приет от преди 50 години терминът naturkosmetik, на английски – organic, а във Франция и много други страни, включително и България – биокозметика. Термините са различни, но ги обединява контролът и сертификатът с ясно дефинирани стандарти и знаци.

 

Контролни органи с ясно дефинирани стандарти.

За да бъде истинска био, органик или натурална, козметиката трябва да бъде контролирана от независим орган и на опаковката да стои неговият знак.

 

BIOKONTROLL Hungária Nonprofit Ltd.

Поради строгите унгарски правила, повечето от тези биологични козметични продукти съдържат над 90% растителни съставки от биологични ферми, докато делът на продуктите за къпане е над 70% от екологичното съдържание.

 

EcoCert (www.ecocert.com) е Френска сертифицираща организация, която работи и в други други страни по света. За степента "био"-95% от състава трябва да е от натурален произход, а 95% от растителните суровини да са биологично произведени.  За втората степен "натурална" козметика - също 95% трябва да са натурални суровини, но растенията могат да бъдат 50% от биологично земеделие. В калкулацията се включват и флоралните води. Забранени са синтетични ароматизатори, оцветители и мазнини, както и ГМО. Допускат се синтетични масла и петролни деривати до 5%.

 

USDA.

Някои съставки в козметиката могат да бъдат сертифицирани от този орган, например етеричните масла, екстрактите и т.н., но специфични съставки за козметиката като емулгатори и консерванти не попадат в капацитета на контролния орган, който работи предимно за храни. Затова в САЩ има много частни стандарти на търговците на дребно, които създават собствени правила, свързани с декларации за натуралност.

 

Френска професионална асоциация за екологична и биокозметика.

„Cosmebio“ възлага контрола на друга френска организация „EcoCert“, която работи в областта на натуралната и биокозметиката. Има две степени на сертификация. За „биолого“ – се допускат 5% синтетични съставки, а останалите 95% от растителните суровини да са биологични. Като цяло делът на биосъставките трябва да е най-малко 10%. За другата степен „еко” – най-малко 50% от растителните суровини трябва да са биологично произведени.

 

Soil Association  (www.sacert.org) е сертифициращ орган във Великобритания , създаден като частна търговска компания и е в тясна връзка със "Soil Association" -неправителствена организация, подпомагащо развитието на биологичното земеделие във Великобритания.

 

Международен орган за натурална и биокозметика, www.natrue.org

Фирмите, които се сертифицират от “NATRUE“ представляват 2/3 от пазара на биокозметика в Европа, а от 2009 година работи и  на американския пазар. Освен вода, продуктите сертифицирани с „NaTrue“ могат да съдържат само естествени съставки, преработени субстанции с eстествен произход или идентични с естествените съставки. Напълно приложими критерии: диференциация на продуктовите групи, пълна забрана на петролни и синтетични съеднения, ГМО. Флоралните води не се включват в калкулацията за съдържание на биологични съставки. Амбицията на „NaTrue“ е да въведе не само общи европейски стандарти за био и натурална козметика, но и да бъде световен стандарт.

 

BDIH – Първата професионална и специализирана система за специализиран контрол и сертификация на натурална и биокозметика.Авторитетен, строг немски стандарт, обхващащ 110 марки с над 3 800 продукта от Европа, САЩ, Нова Зеландия. Най-малко 70% от продуктите на една марка трябва да бъдат сертифицирани, преди първият продукт да получи правото да носи така търсения знак на „BDIH“. По този начин се изключва сертификацията „алиби” на фирми, които произвеждат едновременно „био” и конвенционална козметика. Разрешените съставки са близо 690 на брой, избрани измежду повече от 20 000 съставки, използвани в козметиката. В продукта трябва да има 100 % натурални съставки.

 

В проведено от „GfK“ изследване в Германия през 2010 година е установено, че 90% от потребителите на био и натурална козметика се доверяват само на марки, които носят знака на контролния орган. За декоративната козметика процентът е още по-висок – 99%. Информираността е също толкова важна и за българските потребители, за да направят своя осъзнат избор. За да има полза за тяхното здраве и за природата.